jurnale pentru femei

Dictionarul limbii romane

De peste un an incerc sa o conving pe nepotica mea sa citeasca mai mult si nu reusesc. Va spun cu sinceritate ca am incercat toate metodele care mi-au trecut prin cap sau despre care am citit pe internet. Nu reusesc si pace, desi mult mi-as mai dori. Ultima data am discutat cu ea despre carti in timp ce faceam gogosi. Ii place sa ma asculte vorbind, chiar daca nu baga nimic la cap. I-am povestit despre vremea cand eram eu copil si nu aveam in casa nici macar un dictionar limba romana, sa imi pot explica anumiti termeni, sa inteleg anumite fraze, sa gasesc un sinonim sau un antonim. Nu aveam dictionarul limbii romane, cel explicativ, insa aveam vointa de a invata si reuseam sa inteleg sensul cuvintelor numai din lecturile extrascolare, despre care mama si tata nu aveau habar, caci invatasem sa ma feresc.


S-a uitat mirata la mine, de parca ii vorbeam in alta limba. Ei i se pare greu uneori sa gaseasca sensul unui cuvant chiar si cand sta in brate cu cel mai bun dictionar roman, caci nu vrea sa ma asculte cu atentie si sa bage la cap informatiile pe care i le ofer. Stiti cat poate fi de enervant pentru un adult sa vada ca eforturile sale sunt inutile, ca un copil frumos, caruia vrea sa ii ofere tot ce este mai bun, prefera sa stea cu ochii in telefon, la un joc de tot rasul, in loc sa deschida o carte, sa citeasca ceva, sa invete ceva in plus? I-a cumparat soacra mea mai toate cartile copilariei, i-am cumparat si eu cateva carti despre care cred ca sunt potrivite unei fetite de varsta ei, am vrut chiar sa ii ofer din cartile mele, sperand ca intr-un final voi gasi povestea care sa o atraga, sa o tina prinsa acolo. Nimic nu a dat roade.

Are in casa nu un dictionar roman, ci vreo zece. Ne-am ingrijit sa ii cumparam un dictionar limba romana (dex, dictionar explicativ al limbii romane). I-am cumparat nu doar dictionarul limbii romane, ci si tot felul de alte dictionare, sperand ca in acest fel va putea citi si intelege cartile pe care le are in casa. Desigur, fara succes. Copila nu vrea sa citeasca si gata. A incercat, nu pot spune ca nu, insa am avut impresia ca nu a priceput nimic din ceea ce a citit. Probabil din acest motiv tot insist, pe unde merg, sa spun oamenilor ca dezvoltarea si educatia copilului nu incep la zece ani, ci mult, mult mai devreme, atunci cand poate asimila cunostintele potrivite varstei sale.
Pentru dictionarul limbii romane, dar si pentru alte dictionare, mergeti pe site-ul universenciclopedic.ro sau dati un clic pe linkurile de mai sus.


Un comentariu:

  1. Din pacate nu ii poti baga in cap pur si simplu ca trebuie sa citeasca... are nevoie de un impuls care probabil va veni cand nu va asteptati

    RăspundețiȘtergere